Kaume, Wong Cilik, Kata Mutiara, Wejangan, Semar, Mutiara Cinta, Gambar, Mutiara Jawa, Wong Cilik Ora Sugih Bondo Nangging Sugih Roso

Kaedah Komunikasi untuk Kanak-kanak untuk Menjadi Orang yang positif

ADSENSE HERE!
Kaedah Komunikasi untuk Kanak-kanak untuk Menjadi Orang yang positif-Pembangunan kanak-kanak dapat dilihat dari bagaimana bentuk komunikasi antara ibu bapa dan kanak-kanak dibina lebih awal. Ini adalah satu perkara yang mudah dan nampaknya mudah dilakukan, tetapi ternyata mempunyai manfaat besar untuk pembangunan kanak-kanak.

Jakarta: Di era sibuk hari ini, ada banyak orang tua milenium yang tidak menyadari pentingnya komunikasi positif. Malah, membina komunikasi positif dengan kanak-kanak awal dapat membantu meningkatkan keyakinan kanak-kanak.

Bukan itu sahaja, komunikasi dapat menjadikan kanak-kanak merasa lebih berharga, membina konsep diri anak-anak yang positif, dan dapat membantu kanak-kanak membina hubungan sosial.

Jika anda melihat anak kecil anda yang malu di hadapan orang lain, ini mungkin salah satu sebab kerana komunikasi antara ibu bapa dan kanak-kanak tidak mantap.
Komunikasi dua hala
Komunikasi yang baik dengan kanak-kanak tidak hanya melibatkan mereka dalam perbualan, terutama ibu bapa mesti mendengar anak-anak. Jadi komunikasi dua hala boleh berlaku antara ibu bapa dan anak-anak. Keupayaan untuk mendengar kanak-kanak adalah sangat penting untuk membina komunikasi yang berkesan.

Seperti yang dinyatakan oleh Najeela Shihab, seorang pendidik dan pengasas sekolah Cikal bahawa komunikasi sangat penting untuk dipelajari kerana ia akan mempengaruhi bagaimana berinteraksi dengan ahli keluarga.

Dan inilah lapan cara berkomunikasi yang berkesan seperti yang diterima oleh Medcom.id dalam pelepasan Imoo Indonesia, termasuk:
1. Dengarkan anak anda
Dengarkan dahulu apa yang dikatakan anak anda. Biarkan mereka tahu bahawa anda berminat mengetahui dunia mereka. Tanya kepada mereka apa yang berlaku di sekolah dan persekitaran mereka. Cuba jangan beralih ke televisyen, akhbar atau telefon apabila mereka mula bercakap.
2. Bercakap dengan mereka
Elakkan alat anda dan mulailah bercakap dengan anak-anak anda mengenai perkara kegemaran mereka. Tunjukkan rasa ingin tahu anda tentang apa yang mereka katakan, ini akan melatih kanak-kanak untuk yakin apabila bercakap.

8 Cara Komunikasi untuk Kanak-kanak untuk Meningkatkan Orang Positif
(Pembangunan kanak-kanak dapat dilihat dari segi komunikasi antara ibu bapa dan anak-anak yang telah terbangun awal. Foto: Pexels.com)
3. Beri mereka masa untuk bertindak balas
Kanak-kanak mungkin mengambil sedikit masa untuk memproses dan memahami apa yang anda katakan. Jadi berikan mereka masa untuk membalas kata-kata anda.
4. Sediakan anak anda untuk dunia yang lebih maju
Kita tidak boleh memaksa kanak-kanak melarikan diri dari era kemajuan teknologi. Apa yang boleh kita lakukan ialah mempersiapkan mereka. Kanak-kanak membesar dan meniru apa yang dilakukan oleh ibu bapa mereka, contohnya dengan menghabiskan masa bermain alat.

Ibu bapa yang baik akan menyediakan dan membimbing mereka. Pilih alat yang sesuai untuk kanak-kanak. Anda juga boleh menyediakan alat selamat, alat yang dibuat khusus untuk komunikasi dan keselamatan kanak-kanak.
5. Berkomunikasi lebih ringkas dan jelas
Jangan mengelirukan anak anda dengan menunjukkan sikap dan kata-kata yang rumit. Mereka mungkin salah menafsirkan kata atau gerak isyarat anda jika mereka kelihatan rumit.
7. Beri perkataan motivasi
Buat mereka berasa selamat dan memberi kebebasan lengkap kanak-kanak untuk bekerja mengikut kehendak mereka. Terus memotivasikan apa sahaja perkara yang baik yang mereka lakukan.
8. Jemput anak-anak untuk mengambil bahagian dalam perbincangan
Buat perbualan yang membuat kanak-kanak berfikir, melibatkan kanak-kanak dalam memilih sesuatu misalnya, apabila memilih warna cat bilik kanak-kanak. Latihan pemikiran kritikal kanak-kanak boleh dimulakan dengan awal dengan perkara-perkara mudah, ini juga membuat kanak-kanak merasa bahawa pendapat mereka diperlukan.

Komunikasi dengan kanak-kanak sangat penting untuk dibina seawal mungkin untuk membesar dan membangunkan anak-anak untuk menjadi orang yang positif.
ADSENSE HERE!

No comments:

Post a Comment

Copyright © Wong Cilik. All rights reserved. Template by CB